Sök:

Sökresultat:

19135 Uppsatser om Stöd i arbetet. - Sida 1 av 1276

Glasklart? : Om arbetet med glas i gymnasieskolans undervisning

Detta examensarbete handlar om arbetet med glas i gymnasieskolans undervisning. Det övergripande syftet med arbetet var att skapa en inblick i hur arbetet med glas kan gestalta sig i gymnasieskolans undervisning samt att tillhandahÄlla en överskÄdlig arbetsbeskrivning av tillvÀgagÄngssÀtt, tekniker och material för arbete med glas i bildundervisning. Det sammantagna arbetet Àr sÄledes utformat som tvÄ separata delar. Det övergripande syftet med den vetenskapliga rapporten var att utifrÄn intervjuer med tre lÀrare ge en inblick i hur arbetet med ett material som traditionellt inte ingÄr i bildundervisningen kan se ut samt att undersöka hur de intervjuade lÀrarna gÄtt till vÀga i upplÀgget och utformningen av arbetet i sin undervisning. Den andra delen av arbetet har karaktÀren av ett arbetshÀfte dÀr olika tekniker och material som kan anvÀndas inom arbetet med glas tas upp.

Strategier för genus- och jÀmstÀlldhetsarbete i skolverksamheten

Syftet med följande arbete Àr att ta reda pÄ hur man kan underlÀtta för personalen i skolan nÀr det gÀller genus- och jÀmstÀlldhetsarbete. Arbetet ger en översikt över teorier och metoder som kan kopplas till detta. Med hjÀlp av dessa teorier och metoder konstruerar jag 10 budord som ska fungera som stöd i det praktiska arbetet i skolverksamheten. Sammanfattningsvis handlar mitt arbete om att sÀtta fingret pÄ de viktigaste sakerna i arbetet med genus och jÀmstÀlldhet. De 10 budorden finns som bilaga till arbetet..

VrÀkningsförebyggande arbete ? en kvalitativ studie om organisation och makt inom det vrÀkningsförebyggande arbetet i BorÄs Stad

VĂ„rt syfte med studien Ă€r att belysa det i BorĂ„s Stad vrĂ€kningsförebyggande arbetets organisation och funktion. VĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar utifrĂ„n syftet har varit:Är det vrĂ€kningsförebyggande arbetet gynnsamt, för vem och varför? Hur ser maktförhĂ„llandena ut nĂ€r det gĂ€ller vrĂ€kningsförebyggande arbete? Hur kan arbetet utvecklas och pĂ„ sikt skapa en förĂ€ndring?Vi har genomfört en kvalitativ studie och anvĂ€nt oss av den kvalitativa metodens semistrukturerade intervju. Vi har valt att belysa vĂ„r empiri med hjĂ€lp av teoretiska begrepp sĂ„ som makt, intressentanalys men Ă€ven organisationsteoretiska begrepp sĂ„ som ledning och mĂ„lsĂ€ttning. De slutsatser vi kommit fram till utifrĂ„n empirin Ă€r att det i det vrĂ€kningsförebyggande arbetet finns flera intressenter vilka pĂ„ olika sĂ€tt gynnas av arbetet.

Faktorer som pÄverkar motivationen hos personer som arbetar inom HR

Vad som motiverar individer i arbetet har lÀnge diskuterats och engagerat mÄnga inom forskningen utan att ha kommit fram till ett samstÀmmigt svar. Flertalet teorier har försökt att förklara motivationens uppkomst. Syftet med studien var att se vilka faktorer som kan tÀnkas pÄverka HR-personers motivation i arbetet. Data har samlats in genom halvstrukturerade intervjuer med sex personer som jobbar med HR frÄgor och har analyserats med hjÀlp av tematisk analys. Studiens resultat visade sammanfattningsvis pÄ tio faktorer  som pÄverkade HR-personers motivation i arbetet; utveckling, kollegor/grupper, möte med mÀnniskor, variation, meningsfullhet, vÀrderingar, bidra, mÄl, resultat samt lön.

Arbete mot mobbning : En inblick i grundskolans förebyggande och ÄtgÀrdande arbete mot mobbning

Kort sammanfattningDetta arbete av kvalitativ ansats hade som syfte att undersöka hur det förebyggande och det ÄtgÀrdande arbetet mot mobbning kan se ut i grundskolan. Syftet var dessutom att ge lÀsaren en djupare inblick i hur detta arbete kan genomföras utifrÄn tidigare forskning och de intervjuades tankar och erfarenheter. I arbetets undersökning deltog sju informanter som alla arbetar inom skolan. Resultatet av intervjuerna visade bland annat att samtal Àr betydelsefullt för bÄde det förebyggande och det ÄtgÀrdande arbetet mot mobbning. Det visade sig att dessa samtal genomfördes pÄ olika sÀtt.

Pedagogiskt arbete med matematik och bild pÄ förskolan

Arbetet belyser förskolepedagogernas förhÄllningssÀtt till matematik och deras sÀtt att uppfatta bild som ett pedagogiskt hjÀlpmedel i arbetet med matematik pÄ förskolan.UtgÄngspunkten för arbetet utgörs av LÀroplanen för förskolan Lpfö 98 och den vetenskapliga litteraturen inom omrÄdet. Den empiriska delen bestÄr av en undersökning som omfattar en enkÀt och intervjuer med förskolepedagoger samt intervjuer med förskolebarnen och förslag pÄ nÄgra aktiviteter som exemplifierar tillÀmpningen av bild i arbete med matematik pÄ förskolan. Undersökningen tyder pÄ att bilden har en viktig roll i det pedagogiska arbetet pÄ förskolan, men trots det anvÀnds den relativt lite i samband med matematik..

Förebyggande arbete mot narkotika pÄ Backen

Vi har i det hÀr arbetet valt att fördjupa oss i hur det förebyggande arbetet mot narkotika fungerar pÄ omrÄdet Backen i UmeÄ. I detta arbete har vi stÀllt oss tre frÄgor: Fungerar det förebyggande arbetet mot narkotikan? Fungerar samverkan mellan de olika aktörerna? Hur kan en handlingsplan över det drogförebyggande arbetet se ut? Vi har i arbetet lÀst verksamhetsplaner, handlingsplaner och Àven intervjuat berörda aktörer som alla försöker arbeta mot narkotikan pÄ omrÄdet Backen. UtifrÄn dessa fakta har vi arbetat fram en handlingsplan som kan vara en hjÀlp för dom olika aktörerna pÄ Backen omrÄdet. Handlingsplanen understryker vikten av samarbetet mellan dom olika aktörerna, samt en tidig upptÀckt och konsekvent handlande frÄn dom vuxna gentemot narkotikan?.

Betydelsen av aktiviteten arbete för personer med intellektuella funktionshinder

Syftet med denna studie var att fÄ en ökad förstÄelse för betydelsen av aktiviteten arbete för personer med intellektuella funktionshinder. Undersökningsgruppen bestod av sex personer med intellektuella funktionshinder som hade sin dagliga verksamhet pÄ öppna arbetsplatser i tvÄ kommuner i norra Sverige. Data samlades in med intervjuer med öppna frÄgor och kompletterades med observationer pÄ deltagarnas arbetsplatser. Intervju- och observationstext analyserades med metoden innehÄllsanalys. Analysen resulterade i en huvudkategori som benÀmns: BekrÀftelse pÄ arbetet stÀrker identiteten med tre underkategorier: Arbetet ger dagarna ett meningsfullt innehÄll, Att trÀffa folk Àr viktigt och Att arbeta med nÄgot roligt gör att arbetet blir meningsfullt.

Design av vestibul : Koncept- och modellstudie

Detta examensarbete behandlar utformning av inredning i Bombardier Transportations tÄgmodell Regina. Arbetet omfattar en teknisk rapport med översikt av arbetsgÄngen genom det utförda arbetet och de olika tillÀmpade tekniker som anvÀnts för att nÄ fram till slutgiltigt resultat. Arbetet omfattar Àven byggnation av en fullskalemodell vilken finns att beskÄda pÄ MÀlardalens högskola i Eskilstuna..

Utveckling av .Net Applikation hos Banverket Data

Examensarbetet Àr utfört pÄ uppdrag av Banverket Data i BorlÀnge. Syftet med arbetet var att ta fram en kravspecifikation för en telefonkatalogs applikation för deras intranÀt samt utveckla denna i .Net mot ett befintligt mellanlager. Arbetet med utvecklingen har följt Banverket Datas egen metod för systemutveckling och arbetet med förstudierna har anvÀnt kvalitativ och kvantitativ metod. Dessutom beskriver rapporten Àven kravspecifikationer mer ingÄende..

Vindkraftverk : Konstruktion av vindkraftverk

En idé har vÀckts, en idé om att skapa sitt egna unika vertikala vindkraftverk som skall gynna intressenter som vill spara pengar pÄ sin el förbrukning. I det hÀr arbetet kommer ett mindre vertikalt vindkraftverks komponenter att presenteras och hur de har utarbetats gentemot bestÀllarens krav och önskemÄl. Arbetet startade med en informationsinsamling som gav information och kunskap om kommande delarna i arbetet. Denna information har sedan utarbetats inom produktutveckling, analyser och CAD modelleringar för att sedan kunna konstruera komponenterna..

Skönlitteratur i undervisningen - en intervjustudie om hur skönlitteratur anvÀnds som lÀromedel

Syftet med undersökningen Àr att se hur lÀrare anvÀnder sig av skönlitteratur i undervisningen, vad de anser arbetet ger eleverna samt om det finns nÄgra hinder med det skönlitterÀra arbetet. I vÄr forskningsbakgrund tar vi upp olika forskares syn pÄ hur skönlitteratur pÄverkar barns kunskapsutveckling, för- och nackdelar med det skönlitterÀra arbetet samt vad kursplanerna sÀger. Det skönlitterÀra arbetet knyts samman med Vygotskijs och Langers teorier om lÀrande. För att uppnÄ syftet genomfördes intervjuer med nio mellanstadielÀrare pÄ skolor i södra Sverige.Samtliga lÀrare i vÄr undersökning anvÀnde sig av nÄgon form av skönlitteratur i undervisningen och flertalet tycker att det skönlitterÀra arbetet Àr viktigt eftersom det ger eleverna en djupare förstÄelse. Det mest framtrÀdande arbetssÀttet var tematiskt arbete samt att lÀrarna anvÀnde sig av skönlitteraturen som en del i arbetet med lÀs- och ord förstÄelse.

Psykologiska bedömningar inför arbete med förÀldrar inom BUP

Psykologiska bedömningar av förÀldrar beskrivs sÀllan som en mer uttalad och tydlig del av arbetet inom barn- och ungdomspsykiatri, utan det Àr i hög grad ett underförstÄtt arbetsomrÄde. Syftet med den hÀr undersökningen var att beskriva hur arbetet med psykologiska bedömningar av förÀldrar konceptualiseras och praktiseras under det inledande skedet av behandlingskontakter inom BUP. Nio psykologer vid sju öppenvÄrdsmottagningar intervjuades och intervjuerna analyserades tematiskt. En viktig aspekt som framkommer i resultatet Àr hur det gemensamma arbetet mellan psykolog och förÀlder för att etablera en arbetsallians erbjuder goda möjligheter till psykologiska bedömningar av förÀldern. Under arbetet med alliansen, och med alliansen som bas, kan olika former av systematik och modeller för psykologiska bedömningar tillÀmpas.

Att anvÀnda hÀst i arbetet med boskap

Andelen lantbruk med inriktning pÄ stora betesdjur ökar i Sverige. För att effektivt kunna hantera dessa djur bör de metoder som anvÀnds ses över. Det hÀr arbetet Àr gjort i ett försök att utreda om hÀsten kan spela en viktig roll i arbetet tillsammans med nötkreatur. För att ta reda pÄ det har jag intervjuat en del olika aktiva inom sektorerna lantbruk och hÀst samt tagit del av befintlig litteratur som rör hur man hanterar djur pÄ ett sÀkert sÀtt samt olycksstatistik. Intervjupersonerna kom ifrÄn södra Sverige och gÄrdsbesöken genomfördes i SkÄne.

EQ, Emotionell intelligens ur ett skolperspektiv

Syftet med arbetet har varit att fÄ en fördjupad bild av vad begreppet EQ, emotionell intelligens handlar om. Följande tvÄ frÄgor har anvÀnts: Vad Àr EQ? Hur ser lÀrare pÄ begreppet EQ och arbetet med barns sociala och emotionella utveckling? LitteraturgenomgÄngen innehÄller förutom de fem grundpelarna inom EQ, ocksÄ en del allmÀnna tankar runt begreppet, samt hur skolans roll i barnens utveckling ser ut och vad Lpo-94 sÀger oss. Den senare delen av arbetet bestÄr av en sammanstÀllning av fyra kvalitativa djupintervjuer gjorda med grundskollÀrare som arbetarmed EQ i skolan. Min slutsats Àr att arbetet med EQ bör genomsyra och ingÄ som en naturlig grundtanke i dagens skolarbete.

1 NĂ€sta sida ->